Piękny i funkcjonalny podjazd – o czym musisz pamiętać?

Wyobraź sobie, że budujesz nowy dom. Z racji tego, że posiadasz sporą działkę, chcesz, żeby budynek oddalony był nieco od ulicy. Oczywiście cenisz sobie spokój i nie widzisz sensu, aby budować dom blisko ruchliwej drogi. Również chcesz na działce wygospodarować miejsce na garaż, ale też dobrze byłoby znaleźć jakieś miejsce do zaparkowania dla rodziny, gdy wpadnie z niezapowiedzianą wizytą, czy na urodziny żony. Właśnie przypomniałeś sobie, że położenie garażu również ma wiele wspólnego, z tym że Twoja małżonka pewniej czuje się, gdy nie musi wyjeżdżać wąską ścieżką o kiepskiej widoczności prosto na drogę. To też zamierzasz wziąć pod uwagę.

Idealny podjazd — kostka brukowa czy beton?

Jeśli chodzi o materiał, z którego zbudowany jest podjazd, to opcji jest kilka. Można wykonać całkiem funkcjonalny i estetyczny podjazd, stosując jako materiał beton. Oczywiście podłoże musi być odpowiednio utwardzone, a sama powierzchnia uszczelniona przed dopływem wody. Wpływa to na większą trwałość i brak ryzyka pęknięć i kruszenia się betonu. Jeśli stawiamy raczej na kostkę brukową, to musimy pamiętać, że podobnie jak beton ma ona zaletę w postaci funkcjonalności w czasie wszystkich pór roku. Nawet jeśli spadnie śnieg, co w naszym kraju jest coraz rzadszym zjawiskiem, ale wciąż się zdarza — to kostkę bez problemu odśnieżymy i nic się jej przez to nie stanie. Dobrze zaprojektowany i wykonany podjazd czy to z betonu, czy z kostki brukowej sprawi, że budowanie garażu w pewnej odległości od drogi naprawdę ma sens i może wyglądać dobrze.

Dlaczego to, co jest pod kostką jest takie ważne?

Zdajemy sobie sprawę, że układanie kostki na gołej ziemi nie ma sensu, nie zawsze jednak wiemy, dlaczego podsypka cementowo piaskowa jest taka ważna. Jej zadaniem jest wyrównywanie różnic w wymiarach kostki, czy płyt, jakie układamy. Dzięki proporcji cementu i piasku możemy dobrać najbardziej odpowiedni rodzaj podsypki. Im więcej większych stałych elementów, czyli kawałków betonu, tym większą siłę ściśnięcia wytrzyma materiał. Podsypka służy równemu ułożeniu kostki, ale tylko na powierzchni, która nie jest równa (czyli na przykład, gdy mamy teren pochyły między garażem a bramą wjazdową). Jeśli woda z deszczu lub topniejącego śniegu dostanie się w szczeliny między kawałkami betonu, przy spadku temperatury może je rozsadzić i pokruszyć a ułożone elementy mogą się poprzechylać. A tego przecież nie chcemy.

Jak unikać najczęstszych błędów przy budowie podjazdu?

Na pewno wiesz, że budowanie domu to proces pochłaniający sporo pieniędzy. Zdarza się nierzadko, że budowa podjazdu już nie jest traktowana tak priorytetowo i wybiera się do tego celu na przykład bardzo tanie rozwiązania. Zastąpienie kostki brukowej, czy betonu kruszywem może wyglądać bardzo estetycznie. Ba, może nawet lepiej niż kostka. Jednak Twoja żona nie będzie zbyt zadowolona, jeśli porysuje sobie obcasy drogich szpilek o nierówne ostrokrawędziaste kamienie. A Ty na pewno nie będziesz się cieszył, gdy wraz z odrzucanym gdzieś na bok działki śniegiem pozbędziesz się większości kamyczków utwardzających Twój podjazd. Również nie warto oszczędzać na szerokości podjazdu — nawet jeśli robimy go z kostki brukowej. Jeśli poskąpisz na szerokości, to będzie Ci dość ciężko manewrować samochodem osobowym, a weź pod uwagę, że może kiedyś przyjechać do Ciebie większe auto.

Sama funkcja podjazdu jest bardzo ważna, jeśli zdecydowałeś się na budowane garażu w pewnej odległości od bramy wjazdowej na Twoją posesję. Podobnie budowanie domu, który ma być oddalony od ulicy, poprzedzony ogródkiem, musi mieć w planach ścieżkę prowadzącą po stabilnym utwardzonym podłożu do bramy. Zdecyduj więc rozsądnie jaki materiał najbardziej Ci się podoba, ale też dobierz go do charakterystyki podłoża, ukształtowania terenu Twojej działki. Najważniejsze poza materiałem jest wykonanie, dlatego wybierz takiego wykonawcę, który da Ci gwarancję pięknego na długie lata i bezproblemowego w użytkowaniu podjazdu.

Author: avastudio.com.pl